Elins

Sant och Falskt om High School

Kategori: USA- Oregon

Många har som jag sett high school-film efter high school-film och fått en känsla av hur amerikanska skolan är. Det finns hundratals av dem; Mean girls, American Pie, She's all that, 17 again, Grease, Not another teen movie, Easy A m.fl. Men är verkligen en dag på high school som i filmerna?
 
DETTA ÄR FALSKT (iallafall på mitt high school)
     1, Det är inte grupperat. Tillexempel att cheerleaders bara umgås med cheerleaders, fotbollskillar med fotbollskillar, "töntar" med "töntar" osv. Det finns inga riktiga grupper. Alla umgås lite med alla.
     2, Det finns inget "the plastics" eller liknande på skolan. Jag tror snarare att man skulle bli skrattad åt om man hade en dag i veckan då man bara har på sig rosa. T-shirt och jeans- det är tydligen vad som gäller här!
     3, Det springer inte runt en massa snygga Zac Efrons eller Freddi Prinze Jrs i korridorerna (tyvärr). Jag skulle säga att det är Sverige-kvalité på killarna här...
     4, Folk brister inte bara ut i sång helt spontant som de gör i High School Musical.
 
DETTA ÄR SANT
     1, Schoolbuses! De finns! De är gula! Och de är överallt! Dock har jag inte åkt någon ännu... men det kommer utforskas snart!
     2, Det är sant att de får typ pizza till lunch varje dag. Däremot måste man betala för den, så de flesta (däribland jag) tar med sig egen lunch. Ett tips är att prova macka med cheddarost och jordnötssmör! SÅ GOTT!
     3, American spirit stämmer verkligen. Alla går runt med T-shirtar med skolans namn på hela tiden. Och folk är helt galna under sportmatcher och liknande!
     4, Balerna är också som i filmerna. Min skola har tre (tror det är lika med de flesta): Homecoming, Winter Formal och Prom. Dejter är också mycket vanligare här än vad det är i Sverige. Jag tror inte någon gick med en dejt på min bal i nian... men här har verkligen alla en dejt. Till Homecoming och Prom är det en tradition att killen frågar tjejen, men när det är dags för Winter Formal är det tvärt om!

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Finns det någon chans att man skulle kunna bli ihop med någon amerikansk sportkille om man är där? eller är alla mest vänliga typ? :)

    2012-09-24 | 22:12:20

Kommentera inlägget här: