Elins

Vårterminen

Kategori: USA- Oregon

Jag och Fletcher (som vägrar vara med på bild)
Nu är jag två veckor in på vårterminen (2nd semester), och har därför börjat få lite koll på mina nya lektioner. Här kommer en snabb överblick:
 
(JHDHLFTO = jag hade den här lektionen förra terminen också)
 
A-DAG:
 
INCOME AND MONEY MANAGEMENT
I den här klassen lär vi oss basic ekonomi-fakta. Jag gillar läraren och lär mig mycket nödvändig fakta- däremot är vi bara 7pers i den klassen... vilket är lite småawkward då klassrummet är gjort för 35 elever.
 
PSYCHOLOGY 2
Gah! Jag älskar psychology! Jag tog psych 1 förra terminen och blev helt förälskad! Det här är helt klart min favoritlektion. Den här terminens tema är "abnormal" vilket innebär att vi kommer studera en massa mentala sjukdomar till skillnad från hösten då vi lärde oss mer om basic fakta, lärande, minne, sömn/ drömmar, känslor och personlighet.
 
ACTING 2
Jag gillar teater asmegamycket, fast den här veckan måste jag erkänna att jag hatar det så in åt piiiiiiiiiiiiiiiiip. Allt tack vare vår första uppgift acting 2- "the death scene". Alltså; man skulle helt ensam framföra en scen utan prat där man dör en långsam död (från skadad till död behövde ta minst 1 min). DET ÄR DET SVÅRASTE JAG GJORT I HELA MITT LIV (innom teatervärlden)! Jag valde att dö genom att sätta en köttbit i halsen- vilket visade sig vara riktigt riktigt svårt att göra. Jag stressade sönder hela veckan inför den där lilla scenen eftersom jag verkligen inte ville framföra något jag inte trodde skulle bli bra. För allt jag gör måste vara bra. Iallafall tror jag det ända tills jag gör någonting dåligt, överlever och inser att det inte var så farligt (däremot glömmer jag bort det efter ett tag och jag måste göra allt bra igen...).
     SÅ igår var dagen då min dödscen skedde. Och jag gav allt! Och då menar jag verkligen allt! Haha vid vissa tillfällen glömde jag nästan att andas själv vilket gav min kropp en hejdundrans adrenalin-rusch. Efteråt tyckte alla iallafall att jag var helt otroligt bra, att det var så trovärdigt och att de inte fattade hur jag lyckades få mitt ansikte att bli så rött och min kropp att skaka så (det kommer atomatiskt om du inte andas ordentligt (pröva inte!))... Nu är jag hur som helst väldigt glad att jag aldrig mer behöver göra en dödsscen igen!
 
HISTORY OF AMERICAN POP MUSIC
Jag älskar den här klassen! Läraren är helt galet rolig (sjunger Taylor Swift låtar i Taylor Swift-röst och har bland annat en gammeldags yxa i ett av sina skåp...). Ärligt talat är jag inte något musikproffs direkt, så jag kan verkligen få nytta av den här klassen. Vänta bara tills jag kommer hem! Då är jag ett proffs!
 
 
B-DAG:
 
SENIOR ENGLISH (JHDHLFTO)
"Lord of the flies" är boken vi precis börjat på. Efter att ha hört vad den handlar om är jag inte direkt sugen på läsa den (barn som är fast på en öde ö och börjar äta varandra). Annars är den här lektionen helt okej! Och det är inte jättesvårt att få ett helt hyfsat betyg i den heller (även om engelska inte är mitt modersmål).
 
ACW HISTORY (JHDHLFTO)
Kalla kriget är vi inne på just nu, jag älskar historia (särskilt eftersom jag redan lärt mig mycket utav det vi håller på med i 9an och kan därför briljera med mina kunskaper).
 
PERFORMANCE SEMINAR
En acting-class som sätter upp en pjäs. Vi kommer att göra "Our Town". Just nu håller vi på med auditions, men nästa vecka kommer vi troligtvis bli tilldelade våra roller. Det är mycket teater för min del haha! Som tur var är det någonting jag verkligen älskar. Det är en av de sakerna som är så bra med amerikanska skolor- att man kan verkligen fokusera på det man gillar. Som t.ex. har de hundra miljarder olika sporter om man gillar sånt, olika sorters kör om man gillar sånt, bild och keramik om man gillar sånt osv.
 
FRENCH 3 (JHDHLFTO)
Den här klassen är rolig! Jag älskar franska!
 
 
 
FILMTIPS
Idag var jag och Amy på bio och såg SILVER LINE med Bradley Cooper och Jennifer Lawrence, vet dock inte om filmen heter något annat på svenska... eller om den ens går på bio i Sverige- men om den gör det SE DEN!!! Jag har inte skrattat så mycket på väldigt länge som jag gjorde mot slutet av filmen. En mysig, varm och välskriven historia med bra skådespeleri och oväntade komiska inslag gör Silver Line helt klart sevärd.
 
ETT ANNAT FILMTIPS
Nu ska jag ta och titta på världens (enligt mig) bästa film eftersom jag precis insåg att det går att kolla på (hela filmen) på youtube. IVANHOE (från 82)! Haha däremot är det här nog en film inte alla gillar (brukar oftast få titta på den själv *forever alone*) så den här filmen tänker jag inte tvinga er att se. Om ni däremot inte har sett den ännu, gillar Robin Hood-tema och vill se en helt otroligt bra film kan ni se den här.

Kommentarer

  • Amanda säger:

    Du och ditt Ivanhoe-tjat alltså......... ;)

    2013-02-09 | 15:08:58

Kommentera inlägget här: