Elins

Lussebullar

Kategori: USA- Oregon

Idag när jag kom hem från skolan ställde jag mig och gjorde lussebullar. Det är ju trots allt december! Är du en utbytesstudent kan jag rekommendera att göra det- för värdfamiljen uppskattar det jättemycket!
 
Recept på bra utbytes-lussebullar (eftersom de inte innehåller kesella)
24st
Ugn: 225°C
 
- 25g jäst för söta degar
- 100g margarin/smör
- 2.5dl mjölk
- 1 paket saffran (be någon skicka ner det från Sverige) + 1tsk strösocker
- 1/2 tsk salt
- 1dl strösocker
- 7-8dl vetemjöl
- Russin
- Ägg
 
(Kom ihåg att ha en dator i närheten så du kan omvandla dl till cups, g till oz och °C till °F.)
 
1. Smula jästen i en bunke
2. Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och låt blandningen bli fingervarm
3. Häll ner blandningen i bunken och blanda lite i taget
4. Stöt saffran + socker i en mortel
5. Rör ner saffran, socker, salt och det mesta av mjölet i bunken
6. Arbeta till en kladdfri deg
7. Låt degen jäsa i 30min
8. Dela degen i 24 bitar och forma lussekatter
9. Lägg lussebullarna på en bakpappersklädd plåt. Tryck ner russin
10. Låt jäsa i 30min. Sätt på ugnen under tiden
11. Pensla bullarna med uppvispat ägg
12. Grädda i ugnen i ca 8min
 
ÄT!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: